skole - Idræt

Idræt er en portal med faglig inspiration og ideer til de seks indholdsområder, der er hovedbestanddelen i idrætsfaget i grundskolen; Fysisk træning, Boldbasis og boldspil, Redskabsaktiviteter, Dans og udtryk, Kropsbasis og Løb,spring og kast. Derudover indeholder portalen idéer til opvarming og leg. For udskoling er der også et afsnit om og til eksamen.

indskoling

Her er et eksempel på en aktivitet til
Idræt

mellemtrin

Her kan du se et eksempel på en aktivitet til Idræt

udskoling

Her kan du se et eksempel på en aktivitet til Idræt

Pyramide-intervalløb

Antal: 4 el. flere.
Varighed: afhænger af niveau.
Aldersgruppe: fra 8 år.

REKVISITTER

Stopur og evt. kegler.

FORMÅL

Konditionstræning og forståelse for løbets forskellige træningsformer.

Sådan gør du:

1

Forklar om løb

Underviseren forklarer først eleverne om løb og løbetræning. Kom ind på forskellen mellem intervalløb og langdistanceløb. Der forklares også om pyramide-interval, som er intervaller med først stigende og derefter faldende længde.
2

Pyramide-intervalløb

Underviseren viser eleverne, hvor meget de skal løbe i dag. Det en god ide, at have et papir med, så eleverne kan se, hvad de skal igennem.

3

Opvarmning

Alle løber to runder på 400 meter banen i et roligt tempo for at blive varme. Der må gerne laves siksakløb, hop og evt. udstrækning undervejs, så hele kroppen bliver varm.

4

Start

Eleverne fordeler sig ved startlinjen på 400 m. banen.

5

Underviseren

Underviseren står midt på banen med en fløjte og et stopur i hånden.

6

Sæt løbet i gang

Underviseren sætter løbet i gang ved at fløjte og starter samtidig tiden. Eleverne skal nu begynde at løbe, så hurtigt de kan.
7

Tidsinterval

Når første tidsinterval på et minut er gået, fløjter underviseren igen, og eleverne må nu gå i to minutter.
Ny cirkel-ny farve

Løb igen

Når de to minutter er gået, fløjter underviseren igen, og elever skal nu løbe, alt hvad de kan i 2 minutter.

9

Fortsæt

Sådan fortsætter I, til alle intervallerne er løbet igennem.

BESKRIVELSE

Intervalløb er et godt redskab til at træne kondition og kan udformes på mange forskellige måde. Pyramide-intervalløb er intervaller med stigende distancer, til et vist punkt, hvorefter det falder igen. Denne form for intervalløb kan både måles ud fra distance eller tid. Fordelene ved at gøre det på tid, er, at alle elever er færdige samtidig, og underviseren kan styre tiden. Derved opstår der ikke nogen forvirring om, hvornår man skal løbe og hvornår man skal holde pause. Hver elev, får lige meget ud af det, da man kan løbe i et passende tempo. Tilpas selv tidsperioden og pauselængden så det passer til niveauet i din klasse. Begynder: 1 min. – 2 min. – 4 min. – 2 min. – 1 min. (2 minutters pause mellem alle intervaller). Øvet: 1 min. – 2 min. – 4 min. – 8 min. – 4 min. – 2 min. – 1 min. (2 minutters pause mellem alle intervaller). Ekspert: 2 min. – 4 min. – 6 min. – 8 min. -6 min. -4 min. – 2 min. (2 minutters pause mellem alle intervaller).

VARIATION

5 km løb i form af intervaltræning.
Pyramideintervalløb på 400 m bane: Start: 200 m – 15 sek. pause 400 m – 30 sek. pause 600 m – 45 sek. pause 800 m – 1 min pause Top: 1000 m – 1 min pause 800 m – 1 min pause 600 m – 45 sek. pause 400 m – 30 sek. pause Slut: 200 m – udstrækning.
Kan både udføres på en 400 meter rundbane, eller et afmålt område, med kegler hver 200 meter. Har hver elev ikke sit eget stopur eller er det ikke et stort ur de kan se fra banen. Kan de eventuelt bare selv tælle sekunder. (Hver opmærksom på at eleverne ikke er færdige på samme tidspunkt, hvis du benytter dig af denne form for pyramideintervalløb på distance.)

Ønsker du at høre mere om idræt?

Lad én af vores fagkonsulenter ringe dig op og fortælle dig mere om, hvordan du kan bruge denne kategori i din undervisning.

Email: atib@a-sport.dk


Telefonnummer: 9751 0717