skole - aktiv læring

Aktiv læring byder ind med igangsættende og afprøvede aktiviteter herunder konstruktionslege, evaluerings-stafetter, fagfaglig træningsøvelser og aktivitets-skabeloner. De sidste er ramme-aktiviteter, der med få snuptag kan tilpasses til netop den faglige situation, hvor der er brug for at skabe bevægelse i læring og træning af ny elementer i skolens forskellige fag.

indskoling

Her er et eksempel på en aktivitet til
Aktiv Læring

mellemtrin

Her kan du se et eksempel på en aktivitet til Aktiv Læring

udskoling

Her kan du se et eksempel på en aktivitet til Aktiv Læring

På sporet af ordet

Antal: 4 el. flere.
Aldersgruppe: 6 til 8 år.

REKVISITTER

Tennisbolde, stopur, en stk. sort tusch,  papir og blyanter.

Sådan gør du:

Forberedelse

På 100 tennisbolde skriver I et bogstav og et tal. I skal bruge tallene fra 0 – 9 og det antal bogstaver som findes i wordfeud. Husk nogle blanke bolde som jokere.

Område

I kaster alle boldene ud på et kæmpe område.

Taktik

Klassen finder i samarbejde ud af, hvem der henter bolde, hvem der danner ord, hvem der skriver osv. Hvad er taktikken?

Aktiviteten starter

Fløjten lyder, og I starter med at løbe ud og finde bolde. En bold pr. mand pr. gang.

Dan ord

I danner så mange ord som muligt med boldene. Fx sommerferie = 11 point.

Skriv ord

Det dannede ord, skriver I ned på papir og tæller point.

Centicubes

I finder det antal centicubes, som passer til det antal point, ordet giver. Husk at samle det samlede antal centicubes i en bunke, evt. i en spand.

Ord afleveres

En af jer afleverer det færdigdannede ord til læreren. På sporet af ordet – rigtig god fornøjelse.

BESKRIVELSE

Inden aktiviteten sættes i gang, skal der produceres en masse tennisbolde med bogstaver på. Det kan være en god ide, at der i samme proces også skrives tal på boldene. Der er lige mange bolde med tallene fra 0 – 9. Antallet af bogstaver kan svare til det antal, der er i wordfeud. Hvis børnene skal lege med engelske og tyske ord, så husk, der skal tilføjes en del flere W, H, C, Z, Y . problemet kan løses ved at bruge blanke bolde som jokere. Aktiviteten starter med, at I kaster alle boldene ud på et kæmpe område (ca. 100 bolde). Klassen får 15 minutter til at samle points. Der gives point efter hvilke ord, der bliver dannet. Til at holde styr på de points som klassen samler, kan det være en god ide at bruge centicubes. Fx danske ord under 5 bogstaver = 1 point, danske ord på 5 bogstaver eller derover = antal bolde anvendt = antal point. Engelsk ord tæller dobbelt. Engelske ord på 10 bogstaver og derover giver tripel og hovedstæder ganges med 4. Det kan kun lade sig gøre at nå målet, hvis alle i klassen er en del af opgaven. Klassen bliver nød til at lægge taktik for deres strategi, så alle ved, hvad deres rolle er. Den pædagogiske bagdør for et barn kan være at finde bogstaver til dem, som staver ordene, tælle centicubes eller at hjælpe med at få ordene ind til den voksne. Afhængig af formål og klassetrin laver man indbyrdes en aftale om, hvorvidt boldene skal tilbage på området eller opbevares hos læreren. Legen/aktiviteten “På sporet af ordet” er opfundet og udarbejdet i samarbejde med Anja Sørensen, Sølystskolen Egå.
Bruge tallene til at finde årstal og stave til ord, som passer ind i natur/teknik, geografi, historie osv. Stave til byer, kendte personer, seværdigheder osv. Stave udsagnsord på engelsk…eller tysk. Bruge franske ord og bruge wordfeud (scrabble) pointene til at tælle antal point sammen. I stedet for 100 tennisbolde kan man bruge den mangfoldighed af bolde, som I har til rådighed. Evt. kombineret med ærteposer. For mindre børn kan en farve angive konsonanter og vokaler.

Ønsker du at høre mere om aktiv læring?

Lad én af vores fagkonsulenter ringe dig op og fortælle dig mere om, hvordan du kan bruge denne kategori i din undervisning.

Email: atib@a-sport.dk


Telefonnummer: 9751 0717