skole - Vikaren

Bevægelsesaktiviteterne i denne portal er didaktisk ordnet, så de ikke fordrer større forberedelse og forarbejde for at få aktiviteterne i spil sammen med en gruppe børn eller unge. Aktiviteterne er beskrevet og tilrettelagt i en opbygning i små afmålte trin, så de er nemme at gå til og nemme at styre eller lede i vikarsituationen. Målgruppen for aktiviteten fremgår af beskrivelsen og i de fleste tilfælde inddelt efter indskoling, mellemtrin og udskoling.

indskoling

Her er et eksempel på en aktivitet til vikaren​

mellemtrin

Her kan du se et eksempel på en aktivitet til vikaren

udskoling

Her kan du se et eksempel på en aktivitet til vikaren

Kroppen som ballon

Antal: 1 el. flere.
Varighed: ca. 20 min.
Aldersgruppe: fra 5 år.

REKVISITTER

Balloner, musik og eventuel fløjte.

FORMÅL

Bevægelse og rytme ud fra forestillingsevnen.

Sådan gør du:

Ballonen

Alle sidder på gulvet i en cirkel. Underviseren puster en ballon op. Binder knude på den og giver den et lille puf op i luften, så alle kan se, hvordan den svæver.

Ballonen svæver

Både børn og voksne kan prøve at puffe til ballonen. Derefter lægger underviseren ballonen væk.

Krøller sig sammen

Alle bliver i cirklen og krøller sig sammen, så man er så lille som muligt.

Eleverne som balloner

Alle tager hænderne op foran munden og begynder at puste, som man gør, når man puster en ballon op. For hvert pust bliver I større, bredere og højere. I kommer langsomt op og stå. Helt op på tæerne.

Start legen

Nu tager I armene op over hovedet og lader som om, I binder en knude på ballonen.

Regler

Når alle har bundet ballonen, sætter underviseren musik på, og alle ballonerne (eleverne) svæver rundt i rummet mellem hinanden.

Når legen slutter

Når legen skal slutte, viser underviseren eleverne en imaginær nål, og råber ”Åh nej, nu springer ballonerne snart”.

Bang

Underviseren går hen til hver enkelt elev, og prikker dem med ”nålen” og råber BANG. God fornøjelse!

BESKRIVELSE

Alle sidder på gulvet i en cirkel. Underviseren puster en ballon op, binder knude på den og giver den et lille puf op i luften, så alle kan se, hvordan den svæver. Både børn og voksne kan prøve at puffe til ballonen. Derefter lægger underviseren ballonen væk.
Alle bliver i cirklen, og krøller sig sammen så man er så lille som muligt. Herefter tager alle hænderne op foran munden, og begynder at puste som man gør, når man puster en ballon op. For hvert pust bliver I større, bredere og højere, og I kommer langsomt op og stå. På et tidspunkt tager I hænderne væk fra munden, så armene også kan sprede sig ud i rummet, men I fortsætter med at puste på samme måde. Til sidst er I så store og svæver så højt oppe, at I næsten ikke rører gulvet.
Nu tager I armene op over hovedet, og lader som om I binder en knude på ballonen. Underviseren sætter musik på, og alle ballonerne (eleverne), svæver rundt i rummet mellem hinanden.
Når legen skal slutte, viser underviseren eleverne en imaginær nål, og råber ”Åh nej, nu springer ballonerne snart”. Underviseren går hen til hver enkelt elev, og prikker dem med ”nålen” og råber BANG.

VARIATION

Tag eventuelt en fløjte/tamburin/tromme med. Underviseren fortæller, at hver gang eleverne hører en lyd fra et af instrumenterne, så får ballonen et puf. Demonstre gerne dette for eleverne. Musikken spiller videre, og hver gang underviseren laver en lyd, hopper eleverne så højt, de kan.

ØNSKER DU AT HØRE MERE OM VIKAREN KATEGORI?

Lad én af vores fagkonsulenter ringe dig op og fortælle dig mere om, hvordan du kan bruge denne kategori i din undervisning, som vikar.

Email: atib@a-sport.dk


Telefonnummer: 9751 0717